Buddhizmus Diamantovej cesty

Význam iniciácií?

Vysvetlenie od lámu Ole Nydahla

Aspekty „blízke“ línii stelesňuje náš učiteľ, a tak na ne môžeme meditovať bezprostredne, no i tak je veľmi užitočné prijať od lámu, ktorý má skúsenosti so skutočným životom, udržuje si štýl a neprivedie nás neskôr do žiadnej trápnej situácie, aj povolenie (lung), zmocnenie (wang) alebo vedenú meditáciu (bum-lung). Semienka, ktoré takto zaseje do nášho skladovacieho vedomia, budú neskôr rásť a väčšina ľudí, ktorí sa týchto ceremónií zúčastnila, im pripisuje skutočnú zmenu alebo prehĺbenie svojej meditácie. Ak okrem toho rozumieme, že sa stretávame s aspektmi mysli inherentnej dokonalosti, sú tieto rituály vstupnou bránou do čistých zemí. Mnohí silne pociťujú každodenné neformálne iniciácie mahámudry od svojho lámu a každý sa môže zúčastniť vedenej meditácie vo vlastnom jazyku, no keďže len málo ľudí bude rozumieť tomu, čo spieva a čo robí so svojimi inštrumentmi láma pri formálnej iniciácii, opíšem v krátkosti tento proces tak, ako sa odovzdával ďalej v priebehu posledných dvetisíc päťsto rokov.

Po symbolickej očiste, recitácii textu v tibetčine, „úplatkoch“ pre negatívne energie za to, že sa vzdialia, a po odovzdaní útočiska prichádza počas iniciácie „vázy“ prvýkrát okamih, keď sú aktívni aj tí, ktorí iniciáciu prijímajú. Láma sa vázou dotkne ich hlavy a niekedy im z nej dá vypiť trochu nektáru. Odovzdáva tak schopnosť prežívať vlastné telo ako svetelnú formu invokovaného buddhu. Počas druhej alebo „tajnej“ iniciácie po ňom opakujeme kľúčovú vibráciu - srdcovú mantru - týchto foriem. V našom tele sa tak otvárajú vnútorné kanály a vstupujú do nich prítomné buddhovské energie. Tretia iniciácia, iniciácia „múdrosti /vhľadu“, je prenosom radosti spojenia mužskej radosti a ženského priestoru, zjednotenia súcitu a múdrosti. Štvrtá a najvyššia úroveň, takzvaná iniciácia „slova“, je uvedením do absolútneho stavu mahámudry. Priestor vedomia učiteľa sa spája s naším a my sa tak zúčastňujeme nadčasového stavu mysle.

Ak si odmyslíme kontext tibetskej kultúry, iniciácie pôsobia podobne ako vedené meditácie alebo požehnanie. Texty iniciácií sú v podstate invokáciami, ktoré sa na určitých miestach prerušujú, aby sa preniesli vybudované osvietené energie. Predovšetkým nás uvádzajú do nadčasového, neobmedzeného vhľadu mysle, ktorý je jediným útočiskom. A potom, ak je naše vedomie spojené s čistou krajinou, každý zvuk počujeme ako mantru, každú formu vidíme s rastúcim významom a každú mentálnu aktivitu rozpoznávame ako hravú dokonalosť mysle.

©2005 Spoločnosť buddhizmu Diamantovej cesty | webmaster