Buddhizmus Diamantovej cesty

Význam iniciácií?

Vysvetlenie od Manfreda Seegersa

Všetky Buddhove učenia sa dajú zhrnúť do dvoch skupín „sútier“ a „tantier“. Vozdidlo sútier sa tiež nazýva vozidlo príčiny, pretože sa tu vytvárajú príčiny pre osvietenie. Ide o cestu bódhisattvov. Iné označenie pre Vozidlo tantier je Vozidlo plodu, pretože tu ide o identifikáciu s plodom - samotným osvietením. Vozidlo tantier je všeobecne známe pod názvom Diamantová cesta (skt. vadžrajána).

Obe cesty veľmi úzko spolupracujú, pretože Diamantovú cestu praktizujeme s motiváciou bódhisattvu. To znamená, že praktizujeme s cieľom dosiahnuť osvietenie pre dobro všetkých bytostí. Prax Diamantovej cesty je založená na rôznych triedach tantier, ktoré učil Buddha. Dá sa povedať, že Diamantová cesta sú rôzne učenia tantier obsiahnuté v štyroch triedach tantier, ktoré sa k nám dostali prostredníctvom neprerušenej línie odkazu, započatej Buddhom. Metódy, ktoré používame, sú teda tantry. V tejto súvislosti tu majú svoje miesto tiež iniciácie.

K tomu, aby bolo možné praktizovať tanty alebo Diamantovú cestu, je potrebný odkaz od kvalifikovaného učiteľa. Odkazy v Diamantovej ceste pozostávajú zo zmocnenia (tib. wang), odkazu prostredníctvom čítania (tib. lung) a z vysvetlenia praxe (tib. thri). Iniciácie (zmocnenia) sú vždy odovzdávané na pozadí jednej zo štyroch tried tantier. Štyri triedy tantier sú: kríjatantra, čárjatantra, jógatantra a anuttárajógatantra. Líšia sa podľa toho, kto ich praktizuje, podľa toho, komu sú určené. Prvé dve, kríjatantra a čárjatantra, kladú dôraz na vonkajšie správanie. Veľkú rolu tu hrajú určité rituály a čistota pri praxi. V oboch vyšších triedach, v jógatantre a anuttárajógatantre, je vonkajší spôsob správania menej dôležitý. Tu pracujeme tak bezprostredne, ako je to možné, so samotnou podstatou mysle.

Pojem „zmocnenie“ alebo „iniciácia“ znamená doslovne preložené „prenos sily“ (tib. wang) alebo „zmocnenie prostredníctvom pokropenia“ (skt. abhišéka). Je to rýchla metóda ako priviesť žiakovu myseľ k zrelosti. Učiteľ, ktorý iniciáciu dáva, medituje na určitý buddhovský aspekt a prepojí nás s ním. Prenesie na nás svoj zážitok a skúsenosť tejto osvietenej vlastnosti tým, že nás postupne uvádza do energetického poľa dotyčného buddhovského aspektu, a tak pravidelná meditačná prax spôsobí, že sa v nás rozvinú vlastnosti a kvality, ktoré sú v nás. Na konci to vedie k realizácii troch stavov buddhu: stavu vyžiarenia - aktivity, radosti a pravdy (skt. nirmánakája, sambhógakája, dharmakája).

Všetky buddhovské aspekty je možné priradiť k štyrom triedam tantry. Priebeh iniciácie, teda množstvo úrovní. Funkcie týchto jednotlivých úrovní a tiež forma s nimi spojených meditačných praxí závisí od triedy tantry, do ktorej príslušný aspekt patrí. Vo svojej podstate nie sú iniciácie ničím iným, než vedenými meditáciami, behom ktorých sa na konci každej jej časti žiakovi odovzdáva požehnanie.

Najčastejšie používaná forma iniciácie je tzv. „iniciácia povolenia“ (tib. dže-nang). Často sa skladá z piatich úrovní, behom ktorých je odovzdávané požehnanie tela, reči, mysle, vlastností a aktivít. Na záver sa najčastejšie odovzdáva ešte „iniciácia tormy“, ktorá zahŕňa všetky predchádzajúce úrovne. „Torma“ alebo „rituálny koláč“ zastupuje samotný buddhovský aspekt. Ako hovorí názov iniciácie „iniciácia povolenia“, je s ňou spojené povolenie vykonávať kompletnú prax na dotyčný buddhovský aspekt. Ide však skôr o požehnanie pre prax a je na každom, či bude zodpovedajúcu prax pravidelne vykonávať alebo nie.

Iniciácia povolenia je predovšetkým požehnaním pre každú meditačnú prax, ktorú robíme. Dodatočné vysvetlenia, ktoré vlastne ku každej iniciácii a praxi patria, sú však udržované v tajnosti, pretože plné vykonávanie praxe závisí na mnohých podmienkach. Navyše, keď človek presne nevie, čo sa behom iniciácie vlastne deje, môže byť ľahko nesprávne pochopená. Pri „iniciácii povolenia“ dostaneme iniciáciu, i keď sme nepochopili všetky podrobnosti. I keď presne nepoznáme význam vonkajších rituálov, ktoré nám môžu pripadať trochu exotické, jednoducho nasledujeme tak dobre, ako dokážeme, jednotlivé časti iniciácie.

Zmysel iniciácií môže byť vysvetlený i nasledujúcim spôsobom: normálne sme veľmi silne pripútaní k nášmu telu. Veľmi sa stotožňujeme s tým, čo hovoríme, a tiež naše myšlienky považujeme za skutočné. Prostredníctvom metód iniciácií sa všetky tieto bežné návyky rýchlejšie rozpustia. Učíme sa nevnímať seba samých i druhých ako obyčajné bytosti, ale ako rôznych buddhov. Bežné návyky sú prenesené na čistú úroveň a premenené na čistý pohľad. Všetky bytosti sa stanú buddhami, obklopenými čistými krajinami, všetky zvuky sú mantrami, myšlienky spontánnou múdrosťou a všetky vonkajšie javy slobodnou hrou mysle. Tento absolútny čistý pohľad odpovedá skutočnosti a prináša trvalé šťastie, radosť, ktorá prevyšuje všetky predstavy.

Keď sme prostredníctvom iniciácie vytvorili spojenie s nejakým kvalifikovaným učiteľom, zostanú pri nás tieto vyslobodené energetické polia buddhov, pokým spojenie udržíme - dokonca i zo života na život - a postarajú sa o ochranu a rýchly rozvoj až k osvieteniu. Iniciácie tak prebúdzajú otvorenú jasnú neobmedzenosť našej mysle a umožňujú nám behom nášho života stále silnejšie prežívať čisté krajiny buddhov.

A ešte niekoľko praktických rád: pre účasť na nejakej iniciácii je dobré predtým použiť očisťujúce mantry ako napríklad mantru Buddhu Diamantová myseľ, a tak sa otvoriť odkazu. Behom iniciácie je dôležité vidieť lámu, ktorý ju odovzdáva, ako odovzdávaný buddhovský aspekt, ako sa to len dá. Budeme tak schopnejší prijať požehnanie. Na konci iniciácie získame osobne požehnanie od lámu prostredníctvom rôznych atribútov, ktoré boli behom iniciácie používané. Tu je možné dať lámovi zo vďačnosti darček. Behom toho, čo okolo učiteľa prechádza rada žiakov, je dôležité čo najlepšie udržovať atmosféru sústredenosti a otvorenosti. Blízke spojenie, ktoré behom iniciácie vzniká i medzi žiakmi, ktorí majú rovnakého učiteľa, nás ešte často dá dokopy a umožní nám takúto veľkú udalosť náležite osláviť i neskôr.

©2005 Spoločnosť buddhizmu Diamantovej cesty | webmaster